Museum of Fine Arts in Boston.
Ronni Bear heeft een prachtige tentoonstelling gemaakt van 75 topstukken uit de 17de eeuwse Nederlandse schilderkunst. Vermeer, Rembrandt, Pieter de Hoogh en vele andere schilders geven zicht op de hoge, midden en lagere klassen van de jonge Nederlandse Republiek. Ter verlevendiging van de platte schilderijen aan de muren staan drie gedekte tafels uitnodigend in vitrines. Sanny leende drie 17de eeuwse damasten tafellakens en servetten uit haar privé collectie, Museum Boijmans-van Beuningen de gebruiksvoorwerpen. De drie tafels representeren eveneens de drie verschillende klassen. Voor de laagste klassen is er gedekt met een linnen tafellaken met een eenvoudig motiefje. Een prachtig linnen damast tafellaken met een dessin van de ‘gesaaide blom’ ligt als symbool voor de middenklasse. Voor hoogste klasse dekt Sanny de tafel met het Orpheus damast. Een must have rond 1650 om je gasten te imponeren. Bij de tentoonstelling verscheen de gelijknamige publicatie van conservator Ronni Baer met essays van Henk van Nierop, Herman Roodenburg, Eric Jan Sluijter en Marieke de Winkel. Sanny de Zoete schreef een essay over het gebruik van tafellakens en servetten bij de verschillende rangen en standen.
Sanny de Zoete en conservator Alexandra van Dongen van Museum Boijmans-van Beuningen in Rotterdam maakten samen het concept en richtten in Boston de vitrines in.
Museum of Fine Arts in Boston, 7 oktober 2015- 18 januari 2016. Nelson-Atkins Museum of Art in Kansas City van 20 februari – 22 mei 2016