Wist u dat ik een linnenkast heb ingericht op Kasteel Groeneveld in Baarn? Dat heb ik trouwens vorig jaar al gedaan. Het kasteel is gerestaureerd en voor een deel opnieuw ingericht. En wat is er nu mooier dan dat een van de linnenkasten in de oorspronkelijke linnenkamer weer met stapels linnen en damast gevuld wordt. Niets toch?
Dus heb ik meer dan 700 stuks linnen damast uit mijn privé collectie naar Baarn gebracht: honderden huishouddoeken, tientallen damasten tafellakens en meer dan honderd servetten, zo’n dertig beddenlakens en zestig slopen. Zoals het hoort op een een kastkleedje met een handgekloste kant eraan (met dank aan mijn zus Ina). En dat alles op mooie, rechte stapels in de linnenkast gelegd.
Daar was ik trouwens wel een paar dagen zoet mee. Het meeste linnen dateert uit de 20ste eeuw, ook ligt er een 19de eeuws damast tafellaken met een prachtig elegant Rozendessin van 6 x 2,5 meter! Als u het graag wilt zien, wacht dan niet te lang, want Kasteel Groenveld gaat per 1 januari over naar Staatsbosbeheer en het is nog helemaal niet zeker of zij de ingerichte linnenkast willen behouden. 



Geweldig deze kast met linnen! Is hij nu nog ergens te bewonderen? Het is al weer even dat je dit schreef natuurlijk.
Ik heb ooit een linnenkast mogen bewonderen van een Franse dame in de Drôme, Frankrijk. Het was in de Pilhon ergens hoog waar wij in die tijd een vakantiehuisje hadden. Ook alle lakens van haar grootouders met monogrammen, erg indrukwekkend.
Groetjes
Annemieke